Seksyen 2, Akta Anti
Pemerdagangan Orang 2007 mendefinasikan pemerdagangan orang sebagai perekrutan,
pengangkutan, pemindahan, perlindungan, penyediaan, atau penerimaan seseorang
bagi maksud eksploitasi seperti menjadi mangsa-mangsa sebagai
pelacur, menjual organ manusia yang didagangkan, dijadikan hamba abdi atau
buruh paksa dan berkemungkinan dibunuh . Tindakan ini dilakukan dengan ugutan
dan kekerasan, penipuan atau melalui salah guna kuasa. Masalah ini semakin
hari semakin serius kerana didorong oleh pelbagai punca
.
Pemerdagangan manusia
sebenarnya berkait dengan keadaan kemiskinan . Mereka yang menjadi mangsa
pemerdagangan manusia biasanya berasal daripada keluarga yang miskin . Oleh itu
, mereka yang miskin sudah tentu ingin menambah baik taraf hidup mereka dengan
apa jua cara yang mudah . Antara
cara yang boleh diambil oleh mereka adalah dengan berhijrah ke negara yang
lebih maju dan banyak mempunyai peluang pekerjaan. Untuk berhijrah ke negara yang lebih maju, mereka perlu
berusaha dengan pihak-pihak tertentu. Pada masa yang sama, terdapat pihak yang
cuba mengambil kesempatan seperti agensi perekrutan. Agensi ini membawa migran
ke negara lain dan memaksa migran menjadi buruh paksa atau pelacur.
Tambahan pula , kemiskinan dan kedaifan hidup juga
menyebabkan terdapat ibu bapa yang terpaksa menjual anak-anak mereka . Mereka
dijanjikan oleh para broker bahawa anak-anak mereka akan mempunyai masa depan
yang baik . Hakikatnya , broker biasanya akan menjual anak-anak itu kepada kumpulan
pemilik hamba (slaveholders) pula dan hal ini menyebabkan ramai yang
terjebak dalam pelacuran tanpa kerelaan mereka .
Seterusnya , tahap
kesedaran masyarakat terhadap isu pemerdagangan manusia yang rendah juga
mengakibatkan jenayah tersebut terus berleluasa . Masyarakat yang bersikap
seperti katak di bawah tempurung menjadi punca yang memangkin kewujudan
pelbagai jenayah pada masa ini . Masyarakat kini lebih suka mementingkan diri
mereka dan tidak peka terhadap situasi di sekeliling mereka . Keengganan
masyarakat untuk mengambil tahu tentang isu semasalah menyebabkan situasi
seperti ini berlaku . Lebih membimbangkan lagi apabila masyarakat mendiamkan
diri meskipun tahu tentang kewujudan sindiket pemerdagangan manusia di kawasan
tempat tinggal mereka . Hal ini jelas menunjukkan masyarakat yang mendiamkan
diri akan menyebabkan jenayah pemerdagangan manusia terus melarat .
Di samping itu , masalah
pemerdagangan manusia juga semakin berleluasa kerana penguatkuasaan yang lemah
oleh pihak kerajaan . Penguatkuasaan ini terdiri daripada Kementerian Dalam
Negeri , Jabatan Imigresen dan Kementerian Sumber Manusia . Hal ini dikatakan
demikian kerana terdapatnya pengawal dalam penguatkuasaan pemerdagangan ini
terlibat dengan rasuah . Rasuah ini wujud semasa urusan kemasukan dan
pengendalian para pekerja asing ke Malaysia oleh pegawai-pegawai di Malaysia .
Kelemahan ini dilihat paling ketara kerana masih terdapat segelintir pegawai
yang sanggup menerima rasuah dan mengabaikan tugas mereka . Tegasnya , gejala
rasuah ini memang membawa implikasi yang buruk kepada negara kerana aktiviti
pemerdagangan manusia semakin berleluasa .
Tidak dapat dinafikan
bahawa isu pemerdagangan manusia banyak berlaku di Malaysia . Berada di
kedudukan di tengah-tengah negara Asian , Malaysia merupakan antara lokasi
strategik sama ada sebagai negara destinasi atau negara transit bagi
pemerdagangan manusia dan penyeludupan migran . Ditambah dengan lambakan sarang
pelacuran , pusat hiburan dan rumah urut serta kedatangan pelancong dan pekerja
asing ke Malaysia menggalakkan lagi sindiket pelacuran yang membawa masuk
secara sah ataupun haram gadis dari China , Indonesia , Thailand dan India
untuk memenuhi permintaan pelanggan ini terbukti berdasarkan jumlah tangkapan
yang dilakukan dalam operasi serbuan oleh polis dan pihak berkuasa tempatan
(PBT) ke tempat-tempat disyaki sarang pelacuran dan rumah urut di sekitar
bandar-bandar besar di negara ini .
Di Malaysia , isu ini
biasanya berlaku di kawasan-kawasan kemiskinan yang sering kali berlaku ledakan
pertambahan penduduk . Dengan pertambahan penduduk yang ramai ini , jumlah
mereka yang mencari pekerjaan juga bertambah . Keadaan terdesak ini menyebabkan
mereka akhirnya terjebak dalam perangkap perdagangan manusia . Di kawasan
kemiskinan yang kronik , ada kalanya ahli-ahli keluarga dijadikan cagaran
semasa membuat pinjaman wang . Terdapat kemungkinan sesebuah keluarga tidak
dapat menjelaskan pinjaman kerana faktor-faktor seperti hasil pertanian tidak
menjadi atau berlakunya wabak di kawasan mereka . Apabila gagal melunaskan
hutang , terdapat ahli keluarga yang terpaksa diserahkan kepada peminjam wang .
Hal ini menunjukkan kawasan-kawasan kemiskinan merupakan tempat yang sering
berlaku pemerdagangan manusia .
Selain itu , isu ini
juga banyak berlaku di kalangan wanita . Hal ini dikatakan demikian kerana
golongan wanita yang tidak dapat mempertahankan diri sendiri dan lemah
selalunya dipaksa untuk membuat sesuatu yang tidak diingini seperti pengambilan
dadah , GRO atau pelacuran . Ini bermaksud hak kaum wanita dan maruah kaum
wanita langsung tidak dihormati . Kaum wanita juga mudah ditipu muslihat oleh
penjenayah . Wanita yang terpengaruh dengan tipu muslihat dipergunakan untuk
melakukan perbuatan pelacuran dan seks bebas . Selain itu , tugasan yang diberi
kepada mereka ialah menjual pil estacy atau mengedar heroin di tempat awam
seperti disko atau pub . Pemuda tersebut akan terperangkap dalam penipuan dan
akhirnya tidak dapat melepaskan diri .
Disebabkan masalah ini ,
jenayah ini telah mendatangkan pelbagai kesan negatif yang turut menjejaskan
kedaulatan Malaysia . Kesan utama yang menjadi punca adalah mencemarkan nama
baik Malaysia dalam arena antarabangsa . Kedudukan Malaysia dalam senarai 16
negara berprestasi buruk dalam mengekang isu pemerdagangan manusia bukanlah
pencapaian yang patut dibanggakan oleh rakyat Malaysia . Malahan kedudukan ini
menunjukkan negara lemah dalam mentadbir negara dan memperkasakan undang-undang
. Masalah ini juga menjejaskan pertumbuhan ekonomi di Malaysia . Pelabur-pelabur
asing akan berasa ragu-ragu untuk melabur di negara ini kerana gagal
menunjukkan keprihatinan terhadap isu global ini .
Selain itu , impak
seterusnya ialah berlakunya peningkatan masalah sosial di negara kita . Sambil
memetik beberapa perangkaan , Dr Azizah berkata kes melibatkan wanita
dieksploitasi tahun 2014 ini sahaja berjumlah 217 diikuti buruh paksaan
sebanyak 70 , melanggar undang-undang imigresen 38 dan penjualan bayi 30 . Hal
ini menyebabkan masalah sosial akan bertambah merebak dan masyarakat seperti
berpeleseran , pelacuran , seks bebas , minum arak dan sebagainya . Hal ini
mengakibatkan imej negara kita tercemar di mata dunia . Aktiviti pemerdagangan
manusia juga menjejaskan hubungan diplomatik antara negara lain . Pemerdagangan
manusia adalah sejenis aktiviti yang melanggar hak sesebuah negara dan isu-isu
yang berlaku menjejaskan hubungan diplomatik antara negara luar .
Peningkatan
pemerdagangan manusia dan penyeludupan masuk pendatang berkemungkinan memberi
kesan negatif kepada ekonomi negara . Sebagai contohnya , ramai yang tidak
sedar dan tahu bahawa setiap tahun kira-kira 20 billion paun yang mengalir
keluar dari negara akibat daripada aktiviti tersebut . Tambahan pula , kata
Felo Kanan Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa , Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) Prof Dr Azizah Kassim dalam satu kertas kerja yang dibentangkan
pada bengkel Pemberitaan Mengenai Pemerdagangan Manusia di sini baru-baru ini ,
“Ia tercemar nama baik Malaysia dalam arena antarabangsa melainkan jika
kerajaan menyediakan lebih banyak sumber dari segi kewangan dan modal insan
bagi membanteras kejadian haram ini.” Keadaan ini menyebabkan berlakunya
kerugian yang besar terhadap negara dan ternyata pengaliran wang keluar yang
banyak ke luar negara akan menjejaskan ekonomi negara kita .
Memandangakan kesan yang
tidak diingini ini terutamanya ke atas rekod hak asasi manusia dan pembangunan
ekonomi negara . SUHAKAM menyeru kerajaan untuk mempergiatkan usaha untuk
mencegah dan memerangi pemerdagangan manusia dan penyeludupan migran , dan juga
memastikan perlindungan sepenuhnya dan bantuan diberikan kepada mangsa
pemerdagangan dan penyeludupan di semua peringkat selaras dengan standard
antarabangsa yang ditetapkan oleh Protokol Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
untuk mencegah , menyekat dan menghukum pemerdagangan manusia terutama di
kalangan wanita dan kanak-kanak .
Pertama sekali ,
penguatkuasaan undang-undang patut dijalankan oleh pihak kerajaan bagi
mengelakkan kegiatan ini semakin berleluasa . Hukuman berat sepatutnya
dikenakan kepada sesiapa sahaja yang menjadi datang kepada kegiatan ini .
Selain itu , hukuman yang berat sepatutnya dikenakan kepada pihak yang
mengambil pekerja daripada sindiket pemerdagangan orang ini . Hal ini amat
penting kerana ketiadaan hukuman yang berat membuatkan seseorang berani untuk
menjalankan kegiatan jenayah pemerdaganagn manusia . Jelaslah di sini bahawa
penguatkuasaan undang-undang sangat penting dalam menangani isu ini .
Kerajaan Malaysia amat
memandnag serius untuk membanteras jenayah ini dan telah menubuhkan Akta Anti
Pemerdagangan Orang (AKTA 670) pada tahun 2007 bagi melindungi mangsa dan
mengheret si keji yang bertanggungjawab melakukan jenayah ini ke muka
pengadilan . Jika seseorang memperdagangkan orang yang bukan seorang kanak-kanak
bagi maksud eksploitasi , dia akan dipenjarakan tidak melebihi 15 tahun dan
juga boleh didenda . Selain itu , jika seseorang mendapatkan keuntungan
daripada pengeksploitasian orang yang diperdagangkan , dia juga akan
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 15 tahun dan juga boleh didenda tidak
kurang daripada RM50,000 tetapi tidak melebihi RM500,000 . Tambahan pula , jika
seseorang itu merupakan pegawai penguatkuasa dan dia telah menghalang ,
merintangi , mengganggu atau gagal untuk mematuhi permintaan yang sah sebagai
seorang pegawai penguatkuasa dalam melaksanakan fungsinya di bawah akta ini ,
dia akan didenda bawah Seksyen 63 dengan denda tidak melebihi RM150,000 atau
dipenjara selama tempoh tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya .
Seterusnya , pihak
kerajaan juga perlu memastikan kawalan keselamatan adalah ketat . Pihak
kerajaan patut mengawal pintu masuk utama negara (lapangan terbang dan sempadan
antarabangsa) dan menjayakan semakan terhadap kemasukan pendatang asing .
Sistem kawalan keselamatan yang moden dan berteknologi haruslah diguna pakai
supaya kawalan dan semakan terhadap kemasukan pendatang asing dapat dijalankan
dengan amat efektif dan lancar . Agensi-agensi penguatkuasa seperti pihak polis
, Kastam dan Jabatan Martim juga patut memperlipatgandakan usaha dan kerjasama
bagi membanteras kes jenayah memperdagangkan orang agar kerjasama semua pihak
ini dapat membuahkan hasil dengan berjaya .
Pada pendapat saya ,
walaupun kerajaan telah melaksanakan pelbagai mekanisme dalaman untuk membendung
jenayah ini , tetapi para masyarakat di negara kita yang bersikap mementingkan
diri sendiri menyebabkan mereka masih melakukan perkara-perkara yang berada di
luar nilai kemanusiaan . Justeru , saya yakin bahawa kerjasama daripada semua
masyarakat merangkumi masyarakat Maelayu , Cina atau India merupakan jalan
penyelesaian paling efektif yang patut dipraktikkan . Janganlah kita hanya
berpeluk tubuh dan membiarkan sahaja beban ini dipikul oleh pihak berkuasa .
Bak kata pepatah “berat sama dipikul , ringan sama dijinjing”. Marilah kita
bersama-sama mengembleng tenaga bagi membanteras jenayah ini agar tiada lagi
mereka yang lemah menjadi mangsa kepada jenayah pemerdagangan manusia .
No comments:
Post a Comment