Wednesday, 9 September 2015

ISU PENDERAAN KANAK-KANAK (CHAN JIE YI)

Penderaan didefinisikan sebagai perbuatan berbentuk dendaan atau hukuman terhadap individu di bawah jagaan orang yan dipertanggungjawabkan kepadanya. Lazimnya, dendaan yang dikenakan terhadap mangsa adalah kejam dan melebihi had hukuman yang sewajarnya berdasarkan kesalahan yang dilakukan oleh mangsa tersebut. Penderaan ini juga akan menyebabkan kecederaan pada tubuh badan atau kesan terhadap emosi. Penderaan ini bukan sahaja berlaku di luar negara kerana kini, kes penderaan juga didapati berlaku di Malaysia.
Penderaan boleh dibahagikan kepada empat jenis iaitu penderaan fizikal, penderaan seksual, penderaan emosi dan pengabaian. Penderaan fizikal melibatkan perlakuan yang dianggap salah dan berbahaya kepada kanak-kanak (Ann dan Khadijah, 1997). Antara contoh perlakuan ini ialah menendang kanak-kanak, memukul, mencubit, mengepit, merantai, mengurung, menyimbah cecair panas terhadap mereka, mencucuh badan mereka dengan api dan sebagainya. Pada tahun 2003, Ann dan Khadijah pula mendefinisikan penderaan fizikal sebagai keganasan secara fizikal yang boleh menyebabkan kecederaan otak, lebam yang teruk, kecacatan anggota tubuh, retak, patah tulang, lecur atau terbakar, dicucuh dengan puntung rokok dan sebagainya. Penderaan fizikal ini boleh membawa maut kepada dua jenis kanak-kanak iaitu kanak-kanak yang cacat sejak dilahirkan dan kanak-kanak yang cacat akibat daripada penderaan tersebut.
Penderaan seksual pula melibatkan individu dewasa atau remaja sebagai pendera yang menggunakan kanak-kanak untuk kepuasan seksual. Mangsa penderaan seksual didedahkan dengan aktiviti seksual yang tidak difahami, tidak sesuai dengan umur dan perkembangan emosi mereka. Kadangkala, kanak-kanak tersebut juga dipaksa untuk melakukan aktiviti seksual atau menonton filem pornografi.
Penderaan emosi merujuk kepada bentuk gangguan psikologi terutamanya dari segi mental dan emosi. Penderaan emosi juga merangkumi perbuatan ibu bapa yang tidak memberikan  kasih sayang yang mencukupi atau membenci kanak-kanak tersebut, tidak menghiraukan, tidak melayan kerenah dan menyekat pergaulan kanak-kanak. Menurut Akta Kebajikan Kanak-kanak di Kanada, penderaan emosi berlaku sekiranya terdapat gangguan mental dan emosi dalam kalangan kanak-kanak di samping gangguan tingkah laku seperti kemurungan, perasaan cemas, suka mengasingkan diri, mudah menjadi agresif atau perkembangan diri lambat. Antara sebab penderaan emosi adalah kerana penolakan, deprivasi kasih sayang atau rangsangan kognisi, didedahkan kepada keganasan atau pertelingkahan sengit dalam rumahtangga dan sebagainya.
Pengabaian pula ialah pengabaian penjagaan oleh ibu bapa dan penjaga dari segi keperluan keselamatan, rawatan, pendidikan, emosi dan fizikal (Kasmini, 1997). Pengabaian melibatkan aspek fizikal dan emosi dan pengabaian berlaku apabila ibu bapa atau penjaga tidak memenuhi keperluan mental dan fizikal anak-anak secara mencukupi sehingga menjejaskan perkembangan anak-anak.
Isu penderaan ini boleh disebabkan oleh beberapa faktor. Antara faktor tersebut ialah ketegangan hidup yang penuh dengan persaingan. Ketegangan ini menyebabkan ibu bapa mengalami stres dan berasa tertekan, tetapi tidak mempunyai cara yang baik untuk melepaskan tekanan tersebut. Oleh itu, mereka melepaskan geram terhadap orang yang terdekat iaitu anak-anak mereka. Hal ini dikaitkan pula dengan perubahan corak keluarga, iaitu pada masa ini kebanyakan keluarga merupakan keluarga nukleus yang bermaksud keluarga yang terdiri daripada ibu bapa dan anak-anak mereka sahaja tanpa nenek, datuk, ibu saudara atau saudara lain yang duduk serumah. Perubahan ini menyebabkan tiada orang yang boleh menolong anak-anak yang didera ataupun menghentikan perbuatan mendera tersebut apabila kejadian pederaan berlaku.
Selain itu, kekurangan didikan agama dan moral dalam kalangan ibu bapa turut menjadi sebab berlakunya penderaan. Hal ini kerana didikan agama dan moral adalah untuk membimbing seseorang supaya sentiasa berkelakuan baik dan menghindarikan dirinya daripada melakukan perbuatan yang jahat. Apabila ibu bapa kurang menerima didikan agama dan moral sejak kecil, mereka mudah dipengaruhi oleh pengaruh luar yang tidak baik dan tidak dapat membezakan perkara yang betul dan salah. Mereka juga mudah hilang pertimbangannkerana tidak memikirkan dosa dan pahala malah berasa bahawa penderaan bukan satu kesalahan. Hal ini menyebabkan mereka mudah melakukan perbuatan yang salah seperti mencederakan anak-anak mereka dengan sengaja. Sejarah pahit ibu bapa dari segi penderaan yang dialami ketika mereka kecil juga menyebabkan kejadian penderaan berlaku. Terdapat ibu bapa yang juga merupakan mangsa penderaan semasa kecil dan hal ini menjadi trauma kepada mereka. Mereka akan cuba untuk mengeluarkan diri dari bayangan didera dengan melepaskan geram dan kesedihan yang disebabkan oleh penderaan tersebut ke atas orang lain dan malangnya, anak-anak mereka menjadi mangsa mereka.
Krisis keluarga turut menyumbang dalam berlakunya kes penderaan kanak-kanak. Pergaduhan yang berlaku antara suami isteri menyebabkan pihak suami atau isteri menjadi lebih garang daripada sebelum ini lalu mencederakan anak-anak mereka dengan lebih mudah. Kata-kata kasar yang dikeluarkan apabila pergaduhan antara suami dan isteri berlaku sering berubah kepada penderaan emosi terhadap kanak-kanak kerana emosi mereka yang rapuh kurang dapat menerima kata-kata tersebut, malah nada garang yang digunakan oleh ibu bapa mereka semasa bergaduh mengejutkan mereka, menyebabkan mereka terkejut dan takut lalu mengalami gangguan emosi.
Di Malaysia, isu penderaan kanak-kanak ini boleh berlaku di mana-mana keluarga sahaja tanpa mengira kedudukan dan kaum. Hal ini kerana setiap ibu bapa dalam sesebuah keluarga berpeluang untuk menghadapi tekanan yang merangsangkan mereka untuk melakukan perbuatan penderaan. Namun, isu ini banyak berlaku dalam keluarga yang miskin ataupun mempunyai anak tiri. Keluarga yang miskin mengalami tekanan kehidupan yang lebih tinggi kerana dibelenggu oleh kerunsingan tentang kemiskinan yang dihadapi. Ahli dalam keluarga yang mempunyai anak tiri pula sangup mendera anak tersebut kerana beranggapan bahawa anak itu bukan darah daging sendiri.
Isu penderaan anak-anak ini membawa banyak kesan buruk kepada masyarakat dan negara. Antara kesan tersebut ialah negara akan kehilangan bakal tokoh. Kesan yang dialami mangsa dera dan gangguan emosi serta tingkah laku pendera secara tidak langsung menggambarkan negara kehilangan potensi individu (Conte, 1991). Hal ini kerana keadaan kanak-kanak yang berpotensi untuk menyumbang tenaga dalam pembangunan negara pada masa hadapan berkemungkinan terpengaruh apabila mereka didera dan hal ini akan menyebabkan mereka kehilangan keupayaan untuk meneruskan kehidupan mereka secara normal. Negara akan mengalami kesukaran dalam membangun dan menjadi sebuah negara yang maju. Tanpa modal insan yang berkualiti, sesebuah negara akan menjadi lemah dan terancam.
Dari aspek masyarakat pula, isu penderaan akan menyebabkan banyak masalah dalam kalangan masyarakat. Sebagai contoh, mangsa penderaan akan mengalami masalah fungsi kognitif, tingkah laku dan emosi yang sangat kuat. Mereka akan menjauhkan diri daripada masyarakat dan tidak mempercayai orang lain kerana mereka pernah dicederakan oleh orang yang tersayang. Hal ini mengakibatkan mereka untuk mengasingkan diri mereka daripada masyarakat dan sebagai kesannya, mereka mengalami kesukaran untuk bergaul dengan anggota masyarakat yang lain. Masyarakat juga berkemungkinan kehilangan bakat kerana pastinya terdapat orang yang berbakat dalam kalangan mangsa penderaan yang mengasingkan diri daripada masyarakat. Terdapat juga mangsa penderaan yang mengalami gangguan emosi yang terlalu kuat lalu mencederakan diri anggota masyarakat yang lain. Hal ini kerana mereka ingin  melepaskan tekanan yang lama terpendam dalam hati mereka. Namun, perbuatan ini mendatangkan bahaya kepada masyarakat kerana mereka mungkin tercedera atau terbunuh.
Isu penderaan ini dapat diatasi melalui penguatkuasaan undang-undang bagi melindungi hak kanak-kanak. Sebagai  contoh, Akta Perlindungan Kanak-kanak 1991 telah diluluskan bagi melindungi kanak-kanak saripada kes penderaan, penganiyaan dan pengabaian. Akta tersebut merangkumi aspek menyeluruh hak kanak-kanak dan menyentuh bahawa ibu bapa dan penjaga mempunyai kewajipan dalam menjaga dan memberi perlindungan kepada kanak-kanak. Akta ini telah dimansuhkan dan digantikan dengan Akta Kanak-kanak 2001. Akta ini pula telah menggabungkan tiga akta yang berkaitan dengan remaja dan kanak-kanak iaitu Akta Perlindungan Kanak-kanak 1991, Akta Mahkamah Juvana 1947 dan Akta Perlindungan Wanita dan Gadis 1973.
Selain itu, kerajaan Malaysia harus mengadakan kempen antipenderaan bagi mendedahkan isu penderaan ini kepada masyarakat dengan lebih luas. Hal ini kerana tidak mempunyai pengetahuan yang luas merupakan salah satu sebab masyarakat tidak menghulurkan bantuan kepada mangsa penderaan. Meraka juga berasa takut untuk membuat demikian kerana takut dibalas dendam oleh pendera. Dengan menggunakan cara ini, masyarakat akan lebih bersikap peka terhadap kes penderaan kanak-kanak dan akan menghulurkan bantuan kepada kanak-kanak yang didera tersebut seperti melaporkan kes-kes penderaan kepada pihak polis. Hal ini penting agar kanak-kanak mendapat perlindungan yang sepatutnya.
Seterusnya, kelas-kelas bimbingan perlulah diadakan untuk pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga bagi memberikan pendidikan keibubapaan kepada mereka. Pendidikan ini adalah amat penting untuk memberikan kesedaran kepada pasangan yang hendak mendirikan rumah tangga bahawa mereka mempunyai tanggungjawab besar yang perlu dipikul selepas mereka berumah tangga. Melalui pendidikan keibubapaan ini, mereka akan lebih jelas tentang cara-cara untuk mendidik anak-anak dan cara melayan pasangan mereka dengan baik, maka masalah penderaan kanak-kanak dapat diatasi.
Pada pendapat saya, isu penderaan kanak-kanak ini bukan lagi isu yang jarang dikenali kerana kita sering membaca berita yang berkaitan dengan isu ini daripada surat khabar pada hari ini. Walaupun kes penderaan yang banyak berlaku telah menyebabkan banyak kecederaan dan kematian kanak-kanak dan menyakitkan hati orang ramai, perkara tersebut tetap dilupakan oleh masyarakat selepas tempoh masa yang tertentu. Hal ini menyebabkan saya berasa kesal kerana ini menunjukkan kekurangan kepekaan dalam kalangan masyarakat terhadap isu penderaan ini dan kekurangan kepekaan inilah yang menyebabkan penambahan kes-kes penderaan kanak-kanak ini. Hal ini disebabkan oleh fikiran pendera yang berasa bahawa perbuatannya adalah tidak salah kerana tiada orang yang menghentikan perbuatan tersebut.
Tambahan pula, tekanan hidup yang dilahirkan daripada kehidupan dan kerja yang terlalu tinggi menyebabkan orang dewasa sanggup melepaskan perasaan geram dan stres mereka ke atas kanak-kanak yang masih kurang berpengetahuan tentang dunia ini. Kanak-kanak yang didera pula tidak berupaya untuk melindungi diri mereka kerana mereka masih lemahdan kecil. Oleh itu, mereka terpaksa menanggung kederitaan dan kesakitan tersebut berkali-kali sehingga diselamatkan oleh orang lain ataupun mati kerana mengalami kecederaan yang terlalu parah. Hal ini memang menyedihkan saya kerana kanak-kanak tersebut adalah tidak berdosa dan mereka tidak harus dijadikan sebagai alat untuk melepaskan geram. Pendera juga tidak berhak untuk membuat kanak-kanak tersebut menderita hanya disebabkan oleh kekurangan keupayaan kanak-kanak untuk melarikan diri daripada penderaan mereka.

Saya berharap bahawa masyarakat boleh bersikap lebih peka terhadap kes-kes penderaan yang berlaku di sekeliling mereka dan bertindak untuk menghentikan penderaan tersebut. Mereka tidak perlu menghentikan pendera menggunakan tenaga sendiri, tetapi hanya perlu melaporkan perkara tersebut kepada pihak polis supaya kanak-kanak yang didera itu mendapat perlindungan yang sepatutnya. Hal ini adalah amat penting supaya kanak-kanak tersebut tidak lagi menderita dan mempunyai kehidupan yang normal seperti kehidupan yang dilalui oleh kanak-kanak yang lain. Semua rakyat mestilah berganding bahu untuk melindungi kanak-kanak dalam negara kita tanpa mengira kaum dan agama kanak-kanak tersebut kerana semua kanak-kanak berhak untuk mendapat perlindungan yang sama rata.

No comments:

Post a Comment